Με αφορμή πληθώρα ερωτήσεων γονέων και κηδεμόνων προς τα γραφείο μας, σχετικά με την υποχρέωση καταβολής διδάκτρων ιδιωτικών παιδικών σταθμών αισθανόμαστε την ανάγκη να ενημερώσουμε για τα ακόλουθα:
Η εξαιρετική και πρωτόγνωρη κατάσταση στην οποία βρισκόμαστε ρυθμίζεται από τον Αστικό Κώδικα και πιο συγκεκριμένα από το α.380. Σύμφωνα με το προαναφερόμενο άρθρο «… αν η παροχή του ενός από τους συμβαλλόμενους είναι αδύνατη από γεγονός για το οποίο αυτός δεν έχει ευθύνη απαλλάσσεται και ο άλλος συμβαλλόμενος από την αντιπαροχή και την αναζητεί, αν τυχόν την κατέβαλε κατά τις διατάξεις για τον αδικαιολόγητο πλουτισμό…»
Η Νομοθεσία μας λοιπόν έχει προβλέψει, ότι σε τέτοιες περιπτώσεις ανωτέρας βίας, όπως η παρούσα, παροχές που δεν προσφέρονται δεν πρέπει να πληρώνονται, ενώ αν πληρώθηκαν αναζητούνται βάση των διατάξεων του αδικαιολόγητου πλουτισμού.
Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκαν και οι υπουργικές αποφάσεις, αν και άφησαν στα συμβαλλόμενα μέρη να προσδιορίσουν από κοινού το ύψος των διδάκτρων με βάση τις προσφερόμενες από το σχολείο υπηρεσίες (όταν αυτές υπάρχουν).
Αυτονόητο είναι ότι οι υπηρεσίες που δεν παρέχονται καθόλου δεν πληρώνονται, όπως σίτιση, μεταφορά κλπ.
Σχετικά δε με την τηλεεκπαίδευση πρέπει να λεχθεί κατ' αρχήν, ότι δεν νοείται τέτοια σε παιδικούς σταθμούς των οποίων κύρια παροχή είναι η φύλαξη των παιδιών, η κοινωνικοποίησή τους και η απασχόληση τους όσο οι γονείς εργάζονται και μόνο δευτερεύουσα και συμπληρωματική η εκπαίδευση. Επομένως δεν είναι νόμιμο να ζητούν δίδακτρα παιδικοί σταθμοί για παιδιά προνηπίου τα οποία και λόγω ηλικίας δεν είναι δυνατόν να κάνουν χρήση της παροχής αυτής.
Έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο, πολλοί παιδικοί σταθμοί να προσπαθούν να στοιχειοθετήσουν τηλεεκπαίδευση με ασύγχρονη μέθοδο δηλαδή με την αποστολή κάποιων βίντεο και εργασιών με e-mail.
Θεωρούμε, ότι στις περιπτώσεις αυτές δεν πρέπει να καταβάλλονται καθόλου δίδακτρα, διότι δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις της τηλεεκπαίδευσης.
Η μόνη περίπτωση κατά την οποία θα μπορούσε ο παιδικός σταθμός να αξιώσει τη καταβολή κάποιου ποσού ως δίδακτρα είναι αυτή κατά την οποία θα χρησιμοποιεί συνδυαστικά και τις δυο μεθόδους τηλεεκπαίδευσης σύγχρονη και ασύγχρονη σε τέτοια συχνότητα και με τέτοια ποιοτικά χαρακτηριστικά που θα είναι και για τον ίδιο τον γονέα κατανοητή η καταβολή κάποιου αντίτιμου. Το αντίτιμο αυτό πρέπει να είναι κατά πολύ μειωμένο σε σχέση με τα αρχικά δίδακτρα οπωσδήποτε κάτω από το 30% αυτών, διότι δεν πρέπει να ξεχνάμε, ότι το εκπαιδευτικό πρόγραμμα των παιδικών σταθμών συνιστά δευτερεύουσα παροχή και όχι πρωταρχικό τους σκοπό.
Υπάρχουν καταγγελίες για παιδικούς σταθμούς που ζητούν 50% και 60% των διδάκτρων για τηλεεκπαίδευση σε παιδιά ηλικίας τριών και τεσσάρων ετών.
Έχουμε την άποψη ότι κανενός είδους τηλεεκπαίδευση δεν μπορεί να στοιχειοθετήσει τέτοιες αξιώσεις σε παιδιά προνηπίου.
Η Νομοθεσία επιβάλλει η όποια καταβολή να είναι αντίστοιχη της παρεχόμενης υπηρεσίας και του σκοπού που αυτή επιτελεί.
Το γραφείο μας παραμένει στη διάθεση σας για νομική κάλυψη σε αντίστοιχα ζητήματα.